den 4 februari 2021
Att minska användningen av ny plast är ett mål för många stora multinationella företag, så även för Unilever
Att minska användningen av ny plast är ett mål för många stora multinationella företag, så även för Unilever.
Ett av Unilevers mål för 2025 är att halvera mängden ny plast som används i förpackningar och därmed minska förbrukningen med minst 100,000 ton. Förutom detta har företaget åtagit sig att samla in och återvinna mer plastförpackningar än vad de säljer.
Dessutom är företagets hållbarhetsmål att säkerställa att 100% av plastförpackningarna är utformade för att vara helt återanvändbara, återvinningsbara eller komposterbara.
I augusti förra året meddelade Unilever att dess varumärke Magnum var den första i glasskategorin att använda förpackningar i återvunnen plast. Magnum Tub kommer att producera över sju miljoner glassförpackningar bestående av certifierad återvunnen, s.k. cirkulär, polypropen.
För att kunna utvinna återvunnen polypropen med s.k. kemisk återvinning, vilket möjliggör återvinning av lågkvalitativt, blandat plastavfall som annars hamnar på avfallsdeponi, kommer Magnum att samarbeta med SABIC – ett saudiarabiskt multinationellt kemiskt tillverkningsföretag.
En stor fördel med denna återvinningsteknik är att den möjliggör omvandling av plastavfall till det ursprungliga materialet.
Unilevers varumärke Magnums nya förpackning i certifierad återvunnen plast
/Default.aspx?ID=6476&newsid=772&Action=1&M=NewsV2&PID=40457